علائم ابتلا به کرونا:

– تب

– سرفه

– تنگی نفس

سایر علائم:

لرز، درد بدن، گلودرد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی

در صورت تماس نزدیک با فرد بیمار ۱۴ روز مراقب علائم فوق باشید.

رعایت بهداشت فردی سدی در مقابل کرونا

شستن مکرر دست‌ها،‌ استفاده از دستمال یکبار مصرف هنگام عطسه و سرفه و انداختن آن به سطل زباله در دار، عدم تماس با سطوح وسایل نقلیه عمومی،‌ خودداری از تماس دست‌ها با چشم‌ها از جمله نکاتی است که در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر است.

کرونا علائم بسیار مشابهی به آنفلوآنزا و سرما خوردگی دارد. تب،‌ سرفه،‌ سر درد، بدن درد،‌ عطسه، آبریزش بینی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری است.کرونای خفیف معمولا با درمان‌های دارویی مرتفع می‌شود.

روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا

– دست هایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. (اگر آب و صابون ندارید از ضدعفونی کننده های حاوی الکل استفاده کنید.)

– همیشه قبل از غذا دست هایتان را بشویید.

– سعی کنید دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید.

– از تماس با افرادی که علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارند خودداری کنید.

– حفظ فاصله یک متری با افرادی که علائم بیماری را دارند ضروری ست.

– تا بازگشت شرایط به حالت عادی از دست دادن اجتناب کنید.

. – از تماس مستقیم با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنید.

– از لمس چشم و صورت خود به ویژه با دست های شسته نشده بپرهیزید.

– در مکان های عمومی که محل تجمعات انبوه می باشد حتما از ماسک استفاده کنید و از روبوسی و دست دادن با دیگران بپرهیزید.

– در مکان های شلوغ و حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید.

– وسایل و ظروف شخصی تان را تمیز و استریل شده جدا از دیگران نگهداری نمایید.

– هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی تان را با دستمال بپوشانید و سپس آن را در سطل زباله بیاندازید.

– گوشت و تخم مرغ را کامل بپزید.

– هنگام بیماری در خانه بمانید.

از کرونا نترسید، مقاومت بدنتان را بالا ببرید.

– ویتامین C: این ویتامین که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، نوعی ویتامین محلول در آب است که باعث تحریک تولید و عملکرد سلول‌های ایمنی برای مبارزه با میکروب‌ها می‌شود. از منابع سرشار از ویتامین C می‌توان به پرتقال، پاپایا، کلم بروکلی و توت فرنگی اشاره کرد.

– ویتامین D: این ویتامین به عنوان عاملی مهم در سلامت سیستم ایمنی شناخته شده است. مطالعات بی‌شماری ارتباط سطح پایین ویتامین D را با افزایش خطر ابتلا به آنفلوآنزا نشان داده است. سلول‌های گیرنده ویتامین D روی سلول‌های ایمنی یافت می‌شوند که در آن‌ها ویتامین D با کاهش سطح پروتئین‌های التهابی و افزایش پروتئین‌های ضد میکروبی که میکروب‌های مهاجم را تخریب می‌کنند به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از منابع غنی از ویتامین D می‌توان از ماهی قزل آلا، ماهی تن، جگر گاو و زرده تخم مرغ یاد کرد.

– روی: “روی” یک ماده معدنی ضروری است که به دلیل نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش تولید گلبول‌های سفید برای کمک به مبارزه با عفونت‌ها شناخته شده است. برخی منابع سرشار از عنصر روی شامل مرغ، قارچ، بادام هندی و تخم کدو می‌شود.

– تا جایی که امکان دارد خوب بخوابید،به نظر می رسد خواب کافی راهی ساده برای حمایت از سیستم ایمنی شماست.

-سیر بخورید: در طول تاریخ سیر به عنوان ماده‌ای خوراکی که با عفونت ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کند، شناخته شده است. آلیسین، یکی از مواد مغذی محرک ایمنی موجود در سیر است که هنگام بریدن، ریز کردن یا خرد کردن حبه‌های سیر آزاد می‌شود. سیر هم‌چنین باعث تحریک فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود که ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از بین می‌برند.

در صورت مشاهده علائم

– فعالیت های خارج از خانه را محدود کنید.

– به جز جهت دریافت مراقبت های پزشکی در محل کار، مدرسه و مکان های عمومی حضور پیدا نکنید.

– از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.

– در منزل خود را از دیگر افراد خانواده جدا کنید و در صورت امکان از حمام جداگانه استفاده کنید.

– هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید.

– بعد از عطسه و سرفه دستتان را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.

– با یک ماسک همواره صورت تان را بپوشانید.

– علائم بیماری به‌ویژه تب تان را کنترل کنید.

– اگر بیماری رو به وخامت است سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

با دست‌هایتان به مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌ها بروید

بهداشت دست اولین و مهم ترین خط دفاع است.

متداول ترین شیوه انتشار میکروب‌ها دست افراد است، شستن موثر و خشک کردن دست مهمترین کاری است که می‌توان برای کاهش شیوع ویروس‌ها و عفونت‌ها و عدم ابتلا به کرونا انجام داد.

شستن مناسب دست‌ها با صابون و آب گرم و خشک کردن کامل دست‌ها می‌تواند به شما، خانواده، کودکان و دیگران کمک کند.

اشتباهات رایج در مصرف ماسک

– استفاده طولانی مدت از ماسک و

بیش از حد مرطوب شدن آن میتواند منجر به عفونی شدن آن شود.

– استفاده نادرست از آن به طوریکه عمدتا نواحی گردن را بپوشاند و در مکان مناسب خود قرار نگیرد.

– عدم شستشوی مناسب دست بعد از تماس با ماسک

– نگرانیهایی در مورد افراد علامتداری وجود داردکه از ماسک استفاده می کنند و به واسطه آن با افراد بیرون از محیط منزل خود در تماس هستند. در حالیکه این افراد باید در منزل خود ایزوله باشند.

متخصصان چینی گفتند احتمال بازگشت کروناویروس به بدنِ برخی از درمان‌شدگان وجود دارد.

متخصصان چینی:

یکی از مبتلایان به “کووید-۱۹” که پس از درمان مرخص شده بود، بار دیگر با مثبت بودن آزمایش کروناویروس به بیمارستان برگردانده شد.

بیماران بهبود یافته باید تا ۱۴ روز پس از درمان کامل بر وضعیت سلامت خود نظارت داشته باشند و ماسک بزنند.

همچنین به دلیل خطرات ناشی از ارتباط دوباره با فردی بیمار، از حضور در فضاهای باز و اماکن عمومی خودداری کنند.

صفحه کلید عابر بانک را بدون لایه محافظ لمس نکنید

برای استفاده از عابربانک یا لمس کلید‌های آسانسور یا وسایلی مثل خودکار در بانک‌ها از یک لایه محافظ مثل دستمال کاغذی استفاده کنید.

لطفا ماسک بزنید

بارها در رسانه ها اعلام شده است افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند اما این اطلاع رسانی کامل نیست.

لطفا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا علاوه بر زمانی که در تماس با بیمار هستید، در مکان هایی مثل اتوبوس و مترو که ازدحام جمعیت وجود دارد از ماسک استفاده کنید.

ماسک یک بار مصرف بیش ۴ ساعت قابل استفاده نیست و بهتر از زیر آن یک یا دو لایه گاز قرار دهید. ماسک باید کامل روی صورت قرار بگیرد یعنی هم دهان و هم بینی پس در استفاده درست از آن دقت کنید. استفاده از یک لایه گاز زیر ماسک N95 نیز توصیه شده است.

لطفا دست هایتان را بشویید و به عزیزانتان هم یاد آوری کنید.

لطفا به گیلان نروید!

با تعطیلی مدارس در تهران، سفر به شمال ایران و به خصوص استان گیلان افزایش پیدا کرده و این بدترین خبری‌ است که می‌شود در شرایط بحرانی کرونا شنید.

با توجه به این‌که پس از قم، تهران و گیلان بزرگترین کانون ابتلا به کروناست، هیچ شهروند تهرانی نباید به سفر غیرضروری برود. هر سفر به معنی انتقال ویروس از شهری به شهر دیگر است.

لطفا در منزل بمانید و به سفر غیرضروری نروید. این در شرایطی است که وزارت بهداشت می‌گوید نیازی به قرنطینه نیست و مردم خودشان رعایت می‌کنند!

«زنان باردار» درمقابل کرونا چه کارهایی باید انجام دهند؟

شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و خودداری از حضور در خارج از خانه و تماس‌های غیرضروری باید توسط زنان باردار مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار در زمان حضور در جامعه و ارتباط با افراد دیگر بیشتر از زنان غیرباردار است.

این ویروس یعنی از زمانی که این ویروس وارد بدن می‌شود تا ظاهر شدن علایم آن ۱۴ روز است و علامت این ویروس نیز تا یک ماه وجود دارد و احتمال اینکه فرد مبتلا خوب شود، ۸۰ درصد است اما در زنان باردار با توجه به پایین بودن مقاومت بدنی امکان بهبودی آنها کمتر از افراد عادی است.

زنان باردار هنگام انجام تصویربرداری و سونوگرافی باید از ماسک استفاده کرده و پزشکان مربوط نیز برای انجام این آزمایشات باید حتماً  از ماسک استفاده کنند

اسکناس و آلودگی

اسکناس یکی از مهمترین عوامل انتشار انواع ویروس است. سعی شود حتی الامکان در تبادلات مالی به جای پول نقد از روش الکترونیکی و اعتباری استفاده گردد.

در صورت استفاده از اسکناس دست های خود را بشویید. مخصوصا مشاغلی مثل فروشندگان باید به این نکته توجه کنند.

نکات مهم تغذیه ایی جهت جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا

۱. دریافت مقادیر کافی ویتامین ث ، روزانه حداقل یک عدد پرتقال یا دوعدد نارنگی یا لیموترش مصرف کنید.

۲. مصرف کدو حلوایی را در رژیم روزانه فراموش نکنید.

۳. مواد غذایی شیرین را محدود کنید.

۴. از روغن های جامد استفاده نکنید.

۵. روزانه حتما یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده آن‌را مصرف کنید.

۶. از ادویه جاتی نظیر زردچوبه و زعفران در این روزها بیشتر استفاده نمایید.

۷. از جوانه های جو، گندم ، ماش و شبدر در رژیم روزانه خود استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.